hva er
et dashboard?

 

Et dashboard er en visuell og lett tilgjengelig måte å presentere data på. Med et dashboard basert på god datavisualisering kan du gi mottakerne dine innsikt i data i ett skjermbilde slik at de raskt og enkelt kan danne seg en oversikt. Samtidig kan mottakerne dine selv søke etter nye svar i data. De kan dykke ned i dataene i dashboardet istedenfor å måtte be om en ny rapport med egne spesifikasjoner.

«Tallenes tale er klar» er noe vi ofte hører, men sannheten er at vi ofte trenger hjelp for å kunne forstå hva tallene egentlig sier – og hva vi kan bruke dem til. Derfor er god datavisualisering helt avgjørende og en disiplin som du med fordel kan lære deg å mestre. Og du kan begynne her.

fortell historier med et 
BI-dashboard 


En del av business intelligence er å ta data og gjøre dem til noe som er visuelt attraktivt og forståelig, noe du kan gjøre via et dashboard. Her blir det tydelig hvilke innsatsområder eller KPI-er du bør fokusere på i virksomheten din, siden dashboardet kan vise hvor du må ta grep, eller hvem som fortjener ros når det går veldig bra.

Det finnes mange historier i data som aldri blir fortalt. Dashboardet hjelper deg med å synliggjøre historier som skaper læring og kunnskap. Samtidig åpner bruken av dashboard opp for at flere medarbeidere på tvers av kompetanse og interesser kan finne ny innsikt i data, siden flere forskjellige interesser og profiler får tilgang til dataene. Nye øyne gir nye perspektiver.

dashboard guidelines
slik får du mest ut av dashboardet ditt

 

Selv om det høres rimelig enkelt ut med ett enkelt skjermbilde, stiller det høye krav til deg. Du må holde tungen rett i munnen og velge ut det som er viktigst, slik at du sikrer god oversikt. Derfor må du være tydelig på hvilket budskap du ønsker å formidle, slik at du kan velge ut de elementene som mottakeren forstår i første omgang. Et godt designet dashboard gir en rekke fordeler. Blant annet kan mottakeren enkelt få oversikt over forretningsområdet som illustreres.

Vi har samlet følgende «do’s and dont’s» som du kan bruke som retningslinjer for hvordan du får mest mulig ut av dashboardet ditt.

Do's

  • Sørg for at det er visuelt enkelt
  • Lag det nøyaktig
  • Tenk i bilder
  • Vis gjerne flere ting samtidig

Dont's

  • Minimer bruken av farger
  • Unngå unødvendig informasjon
  • Dropp 3D
  • Ikke bruk kakediagrammer eller speedometere

hent gratis e-book
få tips og tricks
fra 3 ægte data-helte

 

Hent vores gratis e-bookt, og bliv klogere:

  • Sådan får du buy-in fra ledelsen
  • Tilrettelæg en effektiv proces
  • Skab forankring og værdi

 

tableau dashboard

dashboard kontra rapportering
et oppgjør med gamle vaner

 

Har du funnet spennende innsikt i dataene dine, men er du i tvil om hvordan du kan presentere dataene for mottakerne på en best mulig måte? Har du lyst til å dele dataene dine med andre uten å havne i et Excel-mareritt? Har du lyst til å gi mottakerne muligheten til å selv å finne svar slik at de slipper å kontakte deg (eller IT-avdelingen) for å kunne se en bestemt periode eller et bestemt produkt? Svaret er et dashboard istedenfor tradisjonell rapportering i Excel.

Dashboard er alternativet til uoversiktlige rapporter hvor mottakeren må bruke lang tid på å skaffe seg oversikt over de mange detaljene på de mange sidene. Moderne verktøy for analysering og visualisering av data, for eksempel Power BI, Tableau og Qlik, fokuserer på selvbetjening og har innebygde dashboards for mønsterpraksis som hjelper deg som bruker til å velge de riktige grafene til datavisualisering. Som avsender blir du veiledet til det beste resultatet – og mottakeren forstår visualiseringen umiddelbart. I den andre enden av skalaen finner vi Excel-marerittet med endeløse rader og kolonner med tvilsomme visualiseringer, som det kreves gode Excel-kunnskaper for å kunne navigere seg rundt i.

Derfor er det både nødvendig og nyttig å vurdere om det virkelig finnes et behov for rapportering, eller om det isteden er et uttrykk for «gamle vaner».

skal vi møtes
hos deg eller hos oss?

 

Hvis du tenker at det er på tide med et møte, er du mer enn velkommen til å reservere et møte mot oss. Du sender oss bare en melding, så ringer vi deg så raskt som mulig for å finne et godt tidspunkt.

 

Privacy
Vi elsker cookies og data i Inspari. Nå som du landet på denne siden, skal du vite at vi sender en virtuell Oreo i din retning. Vi bruker den for analyse og tilpassing av innhold Ja / Nei / Læs mere