gjør big data
til et aktiva 
i bedriften din

 

På samme måte som vi kan utvinne energi fra bølger i havet, kan vi hente ut kunnskap med Big Data. Denne kunnskapen gjør vi om til verdi, som du kan bruke til å ta bedre beslutninger og få et konkurransefortrinn. Men er Big Data bare store datamengder? Hvordan kan du selv bruke Big Data i bedriften din? Og hvilke verktøyer finnes som kan hjelpe deg til å skape verdi med Big Data?

Hos Inspari samarbeider vi med kundene våre for å gjøre Big Data til synlige resultater på bunnlinjen. Les videre og finn ut hvordan du kan gjøre Big Data til en verdi for bedriften din.

 

moderne analyseverktøy
gir big data mening

Hos Inspari beriker vi ikke data – vi beriker mennesker. Data, eller Big Data, får først verdi når du analyserer dem ved hjelp av moderne verktøy. Da kan du plutselig finne mønstre og trender som du ikke så i de ustrukturerte dataene dine.

Med et moderne selvbetjeningsverktøy kan du gå på oppdagelsesferd i dataene dine og finne svar på dine teser og spørsmål, noe som fører deg ett skritt nærmere din neste databaserte beslutning. Felles for disse verktøyene er at de gir deg muligheten til å:

  • arbeide med ustrukturerte data – selv utenfor datavarehuset
  • gjennomføre avanserte analyser uten å måtte være et matematisk geni
  • vise data på en visuelt tiltalende måte i et intuitivt grensesnitt
  • dele resultatene med kolleger – og på nettsteder



her får du
markedets kraftigste verktøy

De tre markedsledende verktøyene for visualisering av Big Data er Power BI, Qlik Sense og Tableau. Alle tre gir deg selvbetjent BI slik at du kan analysere data fra en rekke kilder uten å måtte hente dem til datavarehuset først. Ved hjelp av de kraftige verktøyene kan du visualisere dataene dine slik at de hjelper deg med å fortelle den historien du vil fortelle.

Det beste verktøyet for ustrukturerte data
Hvis du har enorme mengder ustrukturerte data, kan du med fordel ta en titt på Alteryx. Et verktøy som kan hjelpe deg med å lynraskt strukturere dataene dine, en prosess som tidligere kunne ta flere dager eller uker, men som du nå kan gjennomføre på bare noen minutter – eller sekunder.

Samtidig hjelper Alteryx deg med å lage avanserte analyser, som tidligere var forbeholdt noen få utvalgte med spesiell statistisk kompetanse eller kunnskap om algoritmer. Med andre ord har du aldri hatt bedre forutsetninger for å skape verdi for bedriften av dine Big Data.

Få hjelp til å velge verktøy
Det er viktig å velge den løsningen som passer dine behov, og derfor hjelper vi deg gjerne med å velge verktøy. Les mer om vurderingen av frontend-verktøy.

big data 
trender 

En av mulighetene med Big Data er å bli bedre kjent med kundene enn de kjenner seg selv, for eksempel ved å finne mønstre og tendenser. Big Data kan for eksempel brukes til å finne riktige kunder til riktige varer, forutse oppsigelser av abonnement eller optimalisere produksjonslinjen. Mulighetene er uendelige. Å forstå kundene sine enda bedre, eller å kunne forutse et behov, er relevant for nesten alle bedrifter, og det gir også mulighet til å kunne tilby bedre kundeservice og få mer fornøyde kunder.

Her får du et par eksempler fra vår egen lille andedam, slik at du kan se hvilke muligheter du har.

Siemens samler inn enorme datamengder fra de mange sensorene i hver enkelt vindmølle, og de bruker avanserte analyser for å forutse når det er behov for å bytte reservedeler. Målet er å ha så lang levetid som mulig – uten nedetid. Det er veldig viktig for både bunnlinjen og logistikken – både når det kommer til menneskelige ressurser og reservedeler.

Patriotisk Selskab lager bedriftsanalyser for større jordbruksvirksomheter, og de tilbyr kundene sine en helt unik bedriftsanalyse. I tillegg til at hver enkelt kunde får oversikt over sin egen økonomi, kan kunden også sammenligne resultatene sine med sine danske konkurrenter og globalt ved hjelp av de store datamengdene som Patriotisk Selskab samler inn og gjør tilgjengelige. Det har gjort Big Data til et aktivum for bedriften.

Les flere eksempler, og bli inspirert av hvordan våre data-ambisiøse kunder bruker data.

hva er big data?
Les definisjonen her

Big Data skapes konstant – over alt. Ofte oppfattes Big Data bare som store datamengder. Men det finnes faktisk flere parametere når vi snakker om Big Data.

Helt grunnleggende kjennetegnes Big Data av de fem V-ene: Volume, Velocity, Veracity, Variety og Value. Det handler altså om alt fra mengde til verdi av strukturerte og ustrukturerte data.

Hos Inspari har vi ekstra fokus på verdi, fordi Big Data ikke gir verdi i seg selv. Først når formålet for å bruke Big Data er definert, og dataene er strukturerte og analyserte, kommer den viktige kunnskapen, som vi sammen kan omdanne til en reell verdi for bedriften din. Med andre ord kan du for eksempel dekode tendenser og mønstre og finne svar som det bare er Big Data som kan hjelpe deg med.

 

Ofte sier bedrifter at de ikke har Big Data. Men når vi snakker om de dataene som allerede er tilgjengelige, finnes det ofte store verdier å hente.

Vi finner for eksempel Big Data her:

  • Målere i produksjonsenheten
  • Sosiale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn
  • Apper på smarttelefoner og nettbrett
  • Store transaksjonsmengder
  • Motorer – i alt fra biler til vindmøller
datavisualisering

en annen tilnærming
til big data

Hvis vi vil arbeide med potensialet i Big Data, krever det en litt annen prosess og tilnærming enn det vi er vant til med tradisjonelle datavarehus og business intelligence. Big Data må angripes med en utforskende tilnærming. Vi går på oppdagelsesferd i dataene for å finne mønstre og sammenhenger som vi kan bruke i virksomheten. Den nye tilnærmingen stiller nye krav til IT-plattformen vår, som ikke bare skal stille disse verktøyene til rådighet, men som også må kunne lagre de nye datatypene. Samtidig krever tilnærmingen såkalte dataanalytikere, eller «data scientists», som kan vurdere data ved hjelp av intuitive verktøy. Er du nysgjerrig på hvilken kompetanse du trenger som dataanalytiker – slik at du kan få den mest sexy jobben, som den har blitt utpekt som?

skal vi møtes
hos deg eller hos oss?

 

Hvis du tenker at det er på tide med et møte, er du mer enn velkommen til å reservere et møte mot oss. Du sender oss bare en melding, så ringer vi deg så raskt som mulig for å finne et godt tidspunkt.

 

Privacy
Vi elsker cookies og data i Inspari. Nå som du landet på denne siden, skal du vite at vi sender en virtuell Oreo i din retning. Vi bruker den for analyse og tilpassing av innhold Ja / Nei / Læs mere